Kolorowa meduza z soli

Meduza kojarzy się z radosnym czasem wakacji, beztroską, ciepłymi dniami i wypoczynkiem nad morzem. Możemy ją spotkać spacerując po plaży, jak również podczas zabaw i kąpieli w morskich falach.

Dlatego dzisiaj stanie się bohaterką naszej opowieści. Poznamy ją za pomocą zmysłów: wzroku i dotyku, a następnie uwiecznimy ją na naszych kolorowych pracach plastycznych.

Zadaniem rodziców i nauczycieli jest organizowanie takiego otoczenia w domu, przedszkolu i szkole, aby wspierać rozwój dziecka. W otoczeniu powinny być zawarte „impulsy” odpowiadające wrażliwym fazom, pobudzające do działania, a tym samym umożliwiając jak najczęstszą polaryzację uwagi.

Małgorzata Miksza

Dzięki tym działaniom Wasze dziecko będzie miało możliwość:

  • pogłębić swoją wiedzę o otaczającym je świecie i wzbudzić w sobie zainteresowanie do pogłębienia tematu
  • rozwijać swoja percepcję wzrokową, (percepcja wzrokowa to zdolność rozpoznawania oraz rozróżniania bodźców wzrokowych. Obejmuje ona również umiejętność ich interpretowania przez odniesienie dziecka do przeżytych doświadczeń
  • popracować nad doskonaleniem chwytu pęsetowego, (układ trzech palców trzymających narzędzie piśmiennicze)
  • wzbogacić zasób wrażeń sensorycznych (sensoryka to poznawanie świata i otaczającej nas rzeczywistości wszystkim zmysłami.

Zachęcamy Was do obejrzenia filmu, na którym zobaczycie zdjęcia różnych gatunków meduz. Znanych jest około 200 gatunków meduz na świecie.

Oglądając zdjęcia, zapytajcie dziecko, co mu przypomina kształt tego stworzenia – może grzyb, kapelusz, parasol, dzwon, a może coś jeszcze?

Popatrzcie na szczegóły, przyjrzyjcie się ich „nóżkom” i wyjaśnijcie dzieciom, że nóżki to parzydełka, których używają do obrony i chwytania zdobyczy. Uświadomcie dziecko, że nie można dotykać meduzy ze względu na ich delikatną budowę oraz parzydełka

Doznania sensoryczne służące do sprawdzenia, jakie jest w dotyku ciało meduzy

Przygotuj domowy, przezroczysty kisiel, zapakuj w szczelnie zamykaną torebkę strunową i daj dziecku. Możesz zaproponować, żeby zamknęło oczy i doświadczało za pomocą dotyku, jak delikatne jest jej ciało. Zapytaj dziecko o jego odczucia, używaj słów: miękkie, galaretowate itd.

Przepis:

  • ½ litra zagotowanej wody
  • 3 łyżki mąki ziemniaczanej

Wykonanie: Zagotuj ½ litra wody, następnie wsyp 3 łyżki maki ziemniaczanej. Mieszaj energicznie, (2 – 3 minuty) aż otrzymasz konsystencję przezroczystego kisielu. Zostaw do ostygnięcia. Zimny kisiel przełóż do plastikowej torebki strunowej, upewnij się, czy jest szczelnie zamknięta.

Doznania wzrokowe służące do poznania zagadnienia przezroczystości ciała meduzy

Materiały:

  • Kawałek przezroczystej folii (folia do laminowania lub koszulka na dokumenty, plastikowa torebka

Porozmawiaj z dzieckiem o tym, że ciało meduzy jest przezroczyste, to znaczy, że można przez nie coś zobaczyć. Weź folię i zbliż do swojej twarzy. Zapytaj dziecko, czy wciąż cię widzi. Jeśli odpowie, że tak, powiedz mu, że takie jest właśnie ciało meduzy: przezroczyste. Pobaw się z dzieckiem w oglądanie innych rzeczy przez folię. Możesz poprosić, aby znalazło jakieś przezroczyste przedmioty w swoim otoczeniu.

Możecie też wykonać pracę plastyczną: kolorowa meduza z soli (instruktaż znajdziecie w powyższym filmie)

Kolorowa meduza z soli

Materiały:

– kartka A4 z bloku technicznego,

– naczynia z wodą zabarwioną na różne kolory

– sól

– pipeta

– klej w płynie

– opcjonalnie brokat i różne cekiny

Wykonanie:

Weź kartkę i narysuj kontury meduzy. Wypełnij wzór klejem, nanieś sporą warstwę. Posyp całą wysmarowaną powierzchnię solą. Posyp brokatem lub cekinami. Weź pipetę, nabierz kolorową wodę, przenieś nad warstwę soli i zakraplaj po kilka kropli w różnych miejscach. Zmieniaj kolory. Postępuj tak aż do zapełnienia kompozycji. Pozostaw do wyschnięcia.

Podsumowanie:

Mamy nadzieję, że miło spędziliście czas, a Wasze dziecko w swobodny sposób, poprzez zabawę, zdobyło nowy zasób doświadczeń. Może będzie zainteresowane do dalszych poszukiwań wiadomości o stworzeniach żyjących w wodzie?