Maluj warzywami i chwyć za igłę!

Macie ochotę zanurzyć się z nami w świat kolorów, zanurkować w Waszej wyobraźni i dobrze się bawić? Zapraszamy do kilku przygotowanych dla Was aktywności, które z powodzeniem możecie wykonać w warunkach domowych.

Jeśli dziecko ma wykształcić i opanować nową umiejętność, ćwiczeniu zmysłów musi towarzyszyć ruch dłoni. Sama interakcja z materiałem nie sprawia, że dziecko zaczyna patrzeć na świat inaczej; dopiero dzięki ruchom dłoni i wewnętrznej sile intelektu udaje się utrwalić coś przydatnego dla rozwoju jego indywidualności. Wiele małych dzieci mówi nawet: “Patrzę dłońmi”. Mają poczucie, że za pomocą dłoni oglądają świat.

Maria Montessori

Malowanie warzywami i owocami

Malując warzywami i owocami dziecko będzie wzbogacać swoje słownictwo, rozwijać umiejętność liczenia, małą motorykę i własną wyobraźnię. Zostanie również zaspokojona naturalna potrzeba tworzenia, którą każdy z nas posiada.

Potrzebne materiały:

  • duży blok techniczny (możecie też skleić kilka małych kartek jeśli nie macie dużego bloku). Duża kartka stworzy Dziecku przestrzeń do tworzenia, będzie mogło dać się ponieść swojej wyobraźni i aktualnym potrzebom twórczym,
  • farby (najlepiej kilka kolorów),
  • warzywa (papryka, pomidor, ogórek…co macie aktualnie w lodówce…) przekrojone na pół lub ćwiartki,
  • owoce (pomarańcze, jabłka, banany … – co macie w lodówce…),
  • folia do zabezpieczenia podłogi lub stołu (jeśli lubicie ich aktualny kolor).


Zanim przejdziecie do aktywności porozmawiaj z Dzieckiem, o tym co się przed nim znajduje możesz np. zapytać:

  • czy znasz nazwy wszystkich owoców i warzyw znajdujących się przed tobą?
  • ciekawe ile ich jest? policzysz ze mną?
  • jak myślisz czego jest więcej warzyw czy owoców?
  • spośród zgromadzonych tu pyszności ja najbardziej lubię cytryny, a Ty?

Zachęć dziecko by wybrało dowolny owoc lub warzywo i zanurzyło je w farbie. Może mieszać kolory, zmieniać warzywa i owoce, malować rękami i tworzyć. Inspiracją mogą być kolory widoczne teraz w przyrodzie, łąka czy las. Nie narzucaj dziecku tematu pozwól by samodzielnie wybrało i popłynęło łodzią swojej wyobraźni.

Jeśli Dziecko ma ochotę może stworzyć wiele prac, może też stworzyć jedną bardzo dużą – nie ograniczaj dziecka, daj mu czas i przestrzeń do działanie.

Po zakończeniu pracy możecie zapytać dziecko czy chciałoby Ci powiedzieć co stworzyło. Jeśli dziecko nie chce, nie zmuszaj go. Może później samo do Ciebie przyjdzie ze swoimi pracami i zacznie Ci opowiadać o tym, co namalowało.

Przyszywanie kolorowych guzików

Jakiś czas temu podczas mojej codziennej pracy w przedszkolu Montessori widziałam, że pięcioletni chłopiec chodził długo po sali, oglądał różne pomoce, ale ostatecznie żadnej nie wybierał. Podeszłam i zapytałam: czy potrzebujesz mojej pomocy? Zadając to pytanie, miałam już w głowie różne pomysły, propozycje do przedstawienia typu wprowadzenie do układu słonecznego itp. Chłopiec spojrzał na mnie i powiedział: “chciałbym aby pokazała mi pani jak się przyszywa guziki”. Okazuje się, że dzieci chętnie korzystają z tej pomocy, bo jest ona “taka dorosła” i “taka praktyczna”.

Podczas przyszywania guzików dziecko będzie rozwijać małą motorykę oraz poczucie sprawczości i samodzielności. Aktywność ta będzie też wspierać koordynację oko-ręka i koncentrację uwagi.

Potrzebne materiały

  • igła z dużym oczkiem (najlepiej ją trochę stępić by była bezpieczna dla Dziecka),
  • pianka do wyszywania (można ją zakupić w większości dużych marketów spożywczych), filc lub kawałek materiału,
  • gruba nitka (najlepiej kordonek, ale jeśli nie macie, spokojnie, można użyć innej),
  • guziki z dużymi dziurkami (dla bardziej cierpliwych można użyć też tych z mniejszymi lub po prostu takich, które aktualnie macie w domu),
  • dziecięce nożyczki.

Zanim przejdziecie do aktywności pokaż Dziecku jak przyszywa się guzik. Zademonstruj to powoli, precyzyjnie tak aby Dziecko mogło krok po kroku zobaczyć każdy ruch. Dla nas to prosta i oczywista sprawa, dla Dzieci to skomplikowane działanie. Daj Dziecku czas. Pokaż różne materiały, pianki i guziki. Niech wybierze spośród kilku możliwości. Pozwól Dziecku nawlec igłę (niech spróbuje), zrobić supełek na końcu.

Po zakończeniu wyszywania, możecie przyszyć kolejne guziki, jeśli Dziecko będzie miało ochotę na taką aktywność. Możecie spróbować z mniejszymi, z innym materiałem np. filcem. Pełna dowolność.

Po zakończeniu pracy możecie porozmawiać o tym, co powstało. Może Dziecko ma ochotę zatrzymać pierwsze przyszyte guziki dla siebie, a może zechce podarować je komuś bliskiemu?