Maria Montessori postrzegała każdy element świata (począwszy od najmniejszego atomu po ogromne planety, a także istoty ludzkie) jako coś, co ma do wypełniania ważną rolę, swego rodzaju kosmiczne zadanie. Czasem jest ono niewielkie, czasem ogromne, może wydawać się niemal nieistotne lub wywierać ogromny wpływ na całą planetę czy życie ludzi, ale nawet najmniejsza drobinka dąży do wypełnienia swojego zadania.
Zachęcam do zbadania, jaką rolę odgrywa kropelka wody i jaką drogę musi przejść, aby stać się chmurką. Okazuje się bowiem, że dzieci są bardzo ciekawe otaczającego ich świata i chcą poznawać różne ciekawe zjawiska. W tym procesie poznania ważną rolę odgrywają zmysły (np. wzroku i dotyku), dzięki którym dziecko zapamiętuje trwale i na dłużej.
Zatem zamieniajmy wraz z dziećmi kropelki wody w chmurki unośmy się z nimi do góry, dotykajmy paluszkami chmurek i twórzmy ich kształty!
Eksperyment – jak powstaje chmura?
Pokaż dziecku bardzo prosty eksperyment, do którego będzie potrzebna tylko butelka plastikowa z odrobiną wody w środku i zapałki. A teraz do dzieła!
Do butelki nalewamy trochę wody (możemy nią nieco wstrząsnąć). Zapalamy zapałkę i palącą się wrzucamy do środka a następnie szybko zakręcamy butelkę. … Na cząsteczkach dymu z zapałki osadziła się para wodna i powstała chmura. Uauuu! Jakie to proste!
Podczas eksperymentu opowiedz dziecku, jak powstaje chmura i z czego się składa. Chmury zbudowane są z kropelek wody. Parująca woda unosi się, ochładza i zmienia w malutkie kropelki, które tworzą chmury. Kiedy oglądamy je na niebie są puszyste, a to po prostu duża ilość skroplonej wody.
Tworzymy chmury z waty!
A teraz czas na własną twórczość i kreatywność. Stwórz wraz z dzieckiem 4 rodzaje chmur, używając do tego tylko niebieskich kartek, kleju i waty.
Podziel kartkę na 3 części. W pierwszej, górnej części naklej wąskie paseczki waty, przyklejone nieregularnie jedna pod drugą i powiedz dziecku, że są to chmury pierzaste, w drugiej części naklej naklej trochę grubsze paski waty, też nieregularnie, jedna pod drugą i powiedz dziecku, że to są chmury warstwowe, a na koniec w trzeciej części naklej najgrubsze kawałki waty, też jedna pod drugą i nazwij je chmurami kłębiastymi. Możesz je przy dziecku podpisać (jak na załączonym zdjęciu) Można też zrobić to na 3 kartkach.
Wspaniałego tworzenia, dotykania i tworzenia chmurek!