Sadzenie roślin i popcornowe drzewa

Dzisiaj zapraszamy Was do zabawy bliskiej naturze – będziemy sadzić rośliny i tworzyć popcornowe drzewa. Maria Montessori uważała, że w kontakcie z przyrodą z dzieci wychodzi ich cała siła.

Przyroda to harmonia, plan budowy. Ów plan uwzględnia wszystko: skały, ziemię, wodę, rośliny, człowieka itp.

Maria Montessori

Sadzenie nasion

Sadzenie nasion rozwija motorykę małą, ćwiczy koordynację oko-ręka, stymuluje zmysł dotyku, uczy cierpliwości, odpowiedzialności i szacunku do natury. Ta aktywność wymaga od dziecka konsekwencji i zaangażowania. Dziecko codziennie sprawdza wilgotność ziemi, podlewa w razie potrzeby i obserwuje zmiany zachodzące każdego dnia. Poznaje cykl wzrostu roślin i ma okazję dowiedzieć się, że jest to długotrwały proces wymagający odpowiednich warunków.

Potrzebne materiały:

  • ziemia uniwersalna,
  • nasiona szczypiorku lub inne (można kupić w dużym hipermarkecie),
  • doniczki (kupione specjalnie na tę okazję lub takie, które macie w domu i możecie wykorzystać do tego celu),
  • łyżeczka,
  • łopatka,
  • woda,
  • zabezpieczona powierzchnia.

Działanie:

Zanim przejdziecie do aktywności możesz zapytać dziecko czy potrafi nazwać wszystkie przedmioty i czy wie, co znajduje się w małych paczuszkach.

Warto mieć co najmniej dwa rodzaje nasion, by móc je porównać, dotknąć, powąchać, sprawdzić, które są większe, jakie mają kolory, fakturę itp.

Do przygotowanych doniczek dziecko wsypuje ziemię i nasiona. Następnie podlewa delikatnie wodą, odkłada w bezpieczne i dostępne dla siebie miejsce, tak aby mogło codziennie doglądać swoje sadzonki.

Możecie wspólnie obserwować zachodzące zmiany i sprawdzać czy któreś z nasion (jeśli posadziliście dwa rodzaje) wzrasta bardziej dynamicznie.

Po zakończeniu aktywności możesz zapytać dziecko, o to, co je najbardziej zaskoczyło, zaciekawiło podczas obserwacji i dbania o sadzonki. Może będzie miało ochotę posadzić coś jeszcze?

Drzewo – cztery pory roku

Podczas tej aktywności dziecko będzie rozwijać motorykę małą, koordynację oko-ręka, pogłębiać wiedzę o otaczającym świecie i dobrze się bawić.

Zaproś dziecko do krainy tętniącej kolorami, w której można się brudzić, mieszać barwy i eksperymentować.

Potrzebne materiały:

  • cztery papierowe talerzyki (lub wycięte koła z bloku technicznego),
  • farby: brązowa, zielona, różowa, niebieska, żółta, czerwona, biała…
  • klej magiczny lub uniwersalny,
  • popcorn,
  • pianka do golenia,
  • pędzle,
  • palce,
  • ręce,
  • ołówek,
  • folia do zabezpieczenia podłogi lub stołu.

Działanie:

Zanim przejdziecie do działania możesz zapytać dziecko o jego ulubioną porę roku, o to, co mu się w niej podoba najbardziej, co lubi wtedy robić itp.

Być może dziecko nie potrafi wymienić wszystkich pór roku, żyjąc na tym świecie zaledwie kilka lat dziecko mogło nie doświadczyć np. prawdziwej zimy, otulonej śniegiem i mrozem.

Możesz powiedzieć dziecku, że w naturze występują cztery pory roku, ale na skutek różnych zmian w klimacie naukowcy mówią dziś o zanikaniu dwóch pór roku.

Zachęć dziecko by odrysowało swoją dłoń na czterech talerzach papierowych (lub kółkach wyciętych z bloku technicznego).

Następnie może pomalować pień i gałęzie, a później przejść do malowania każdego drzewa osobno.

Pozwól by stworzyło swoje lato, jesień, zimę i wiosnę.

Popcorn może być wiosennym kwiatem, ale i płatkiem śniegu…

Zielone liście mogą być malowane pędzlem, ale i palcami…

Pianka do golenia może posłużyć do przygotowania puszystej farby. Aby ją stworzyć należy wycisnąć trochę pianki do miseczki, zmieszać ją z wybranymi farbami i klejem magicznym lub uniwersalnym…

Puszysta może być zima, ale i lato, wiosna lub jesień. Wszystko zależy od inwencji młodego artysty. Nie ograniczaj go, pozwól mu wejść w świat kolorów i wyobraźni. Niech zrobi to na swój indywidualny sposób, tworząc tak, jak mu podpowiada wewnętrzny głos.

Po zakończeniu pracy możesz zapytać dziecko, czy chciałoby Ci powiedzieć, co stworzyło. Jeśli nie ma na to ochoty, nie zmuszaj go. Daj mu czas.

Możesz zapytać go, co zrobi ze swoimi dziełami? A może ma ochotę jeszcze coś namalować?

Jeśli dziecko zaciekawiło się tematem zmian klimatu możecie wspólnie zastanowić się, czy jesteście w stanie poprawić swoje domowe zwyczaje tak, by były one bardziej przyjazne dla Matki Ziemi.

Zdjecie główne: Unsplash/Daniel Oberg