Dziś chcemy podsunąć Wam kilka pomysłów na proste aktywności, do których zainspirował nas czas spędzony na łonie natury i dziecięcy zachwyt nad bogactwem przyrody.
„Tylko poeci odczuwają fascynację wąskim strumyczkiem źródlanej wody wypływającej spośród skał, tak jak odczuwa to dziecko, które wyraża entuzjazm, śmieje się, chce zatrzymać się i dotknąć go dłonią, jakby chciało go pogłaskać. Chyba nikt oprócz świętego Franciszka nie potrafi zachwycać się skromnym robaczkiem lub zapachem tak, jak czynią to dzieci.”
M. Montessori
Ścieżka sensoryczna dla małych rączek
Ta zabawa rozwija zmysły, wzbogaca słownictwo, wydłuża czas koncentracji na zadaniu i daje dzieciom dużo, dużo radości 🙂
Materiały:
– kilka pojemników
– zebrane wraz z dzieckiem dary natury
– opaska na oczy lub materiał do przykrycia pojemników
Działanie:
Przygotuj ścieżkę sensoryczną, umieszczając dary natury w pojemnikach. Zaproś dziecko do zabawy i wspólnego doświadczania.
Zachęć je do dotykania kolejnych przedmiotów i zapytaj o wrażenia, a następnie opowiedz o swoich odczuciach (np. woda jest mokra, letnia, zimna; piasek jest ciepły, sypki, suchy, przyjemny w dotyku).
Jeżeli dziecko będzie nadal zainteresowane możesz zaproponować mu zabawę w zgadywanie czego dotykają jego ręce.
Młody odkrywca może założyć opaskę na oczy, przewiązać sobie oczy szalem lub przykryć nim pudełka ze skarbami natury.
Innym razem możecie wspólnie przygotować ścieżkę sensoryczną dla małych stópek.
Tajemniczy worek
Kolejnym pomysłem na zabawę sensoryczną jest stworzenie tajemniczego worka ze skarbami natury.
Materiały:
– nieprzezroczysty worek
– zebrane wraz z dzieckiem dary natury
– szal lub opaska na oczy
Działanie:
Wybierz kilka ze znalezionych w czasie wycieczek skarbów przyrody. Pokaż je dziecku, a następnie włóż je do nieprzezroczystego worka. Zaproponuj młodemu odkrywcy założenie opaski na oczy lub przewiązanie oczu szalikiem.
Zachęć go do włożenia ręki do worka i zgadywania jakich przedmiotów dotyka.
Dziecko samo może sprawdzić czy dobrze odpowiedziało, wyjmując kolejne przedmioty w worka i zdejmując opaskę z oczu.
Orkiestra i muzyczne zagadki
Tworzenie orkiestry z darów natury pobudzi kreatywność dziecka. Gra na instrumentach i zagadki muzyczne rozwiną natomiast jego zmysł słuchu i przyniosą mu wiele radości.
Przykładowe materiały:
– grube patyki
– duże kamienie
– szyszki
– plastikowe, nieprzezroczyste pojemniczki oraz małe kamyczki, piasek, woda lub muszelki do przygotowania grzechotek
Działanie:
Wybierz się z dzieckiem na spacer i poszukajcie razem przedmiotów, z których stworzycie orkiestrę. Przydać się Wam mogą patyki, duże kamienie, piasek oraz drobne kamyczki, szyszki lub muszelki, z których można przygotować grzechotki.
Podpowiedz dziecku jak przygotować grzechotki. Jeżeli macie ochotę możecie je następnie wspólnie udekorować.
Odkrywajcie jakie dźwięki wydają przygotowane przez Was instrumenty i dobrze się bawcie!
Możecie śpiewać i używać dźwięków instrumentów jako akompaniamentu do piosenek lub tworzyć muzykę instrumentalną.
Gdy znuży Was muzykowanie, zaproponuj dziecku zabawę w muzyczne zagadki. Poproś je, by odwróciło się do ciebie plecami lub zamknęło oczy. Wybierz jeden instrument i zagraj na nim. Zadaniem dziecka będzie odgadnąć co to za instrument.
Następnie możecie zamienić się rolami.
Wysłuchiwanie nagłosu w wyrazach
To zadanie rozwija zmysł słuchu i przygotowuje do nauki pisania i czytania. W przedszkolach montessoriańskich jest to jedno z pierwszych ćwiczeń z zakresu edukacji językowej.
Materiały:
– dwie literki
– koszyk z przedmiotami, których nazwy zaczynają się na te litery
Działanie:
Przygotuj dwie dowolne literki oraz koszyk z przedmiotami, których nazwy zaczynają się na te litery.
My wybraliśmy literę „k” i „m” oraz: kłosy, kwiatek, kamienie, kijek, korę drzewa, muszelki, maki i morelę.
Rozłóż literki. Nazwij je i wytłumacz dziecku, że jego zadaniem będzie odgadnięcie co słyszy na początku nazw przedmiotów znajdujących się w koszyku i przyporządkowanie ich do odpowiedniej litery.
Wyjmij z koszyczka jeden przedmiot (np. muszlę) i zapytaj dziecko czy wie, co wyjąłeś. Powtórz za dzieckiem nazwę przedmiotu wyraźnie artykułując pierwszą głoskę i zapytaj, co słyszy na początku wyrazu. Połóżcie wybrany przedmiot pod odpowiednią literką.
Podobnie postępujcie z kolejnymi przedmiotami.
Podsumowanie
Do wszystkich wyżej opisanych aktywności możecie użyć oczywiście dowolnych przedmiotów codziennego użytku. Do stworzenia domowej orkiestry mogą przydać się deski, miseczki, garnki, drewniane łyżki itp. Do przygotowania ścieżki sensorycznej, tajemniczego worka czy zadania z wysłuchiwaniem nagłosu – jakiekolwiek znane dziecku przedmioty.
Latem zachęcamy Was jednak do czerpania inspiracji ze świata natury – odkrywania piękna przyrody i doświadczania jej wszystkimi zmysłami.
Oprócz podrzucania dzieciom pomysłów na rozwijające je aktywności warto pozwolić im na swobodne zabawy na świeżym powietrzu – bieganie na bosaka, pluskanie się w wodzie, taplanie w błocie, skakanie po kałużach, wspinanie się na drzewa, zabawę piaskiem, kamieniami, muszelkami i inne wakacyjne przygody. Bawcie się dobrze!