Najważniejsze miejsce w metodzie Marii Montessori znalazło kształcenie zmysłów i materiał do tego służący. Odpowiednio przygotowane pomoce poruszają konkretne zmysły, służąc do pobudzania aktywności umysłowej.
…w intelekcie nie ma nic, co nie zaistniało wcześniej w zmysłach.
Maria Montessori
Zatem dobrze aby dziecko miało jak najwięcej doznań zmysłowych, które stymulują jego rozwój.
Dzisiaj zapraszam rodziców i dzieci do zabawy rozwijającej zmysły smaku i węchu. Jest to coś, co wszyscy lubimy. Zatem razem smakujmy, próbujmy i wąchajmy!
Kraina aromatycznych zapachów
Zapewne posiadasz w domu różne przyprawy, dlatego przygotowanie takich pomocy będzie bardzo proste. Można do tego użyć naszych, kuchennych pojemników do przypraw lub słoiczków. Potrzebujesz 5 różnych przypraw.
Najpierw nasyp do dwóch pojemników takie dwie przyprawy, których zapach jest dość przyjemny i aromatyczny. Poproś dziecko, aby wybrało ten, który mu się bardziej podoba. Potem zrób to sam i sprawdź, czy macie takie same upodobania zapachowe. (Proponuję cynamon i wanilię).
Następnie nasyp do trzech pojemników przyprawy o coraz intensywniejszym zapachu i poproś, aby dziecko powąchało i wybrało najbardziej intensywny. (Proponuję: kminek, majeranek i lubczyk).
Ale to nie koniec aromatów.
Teraz nasyp przyprawy do 6 pojemników, tak żeby powstały pary. Czyli ta sama przyprawa powinna być w 2 pojemnikach. Następnie pobaw się z dzieckiem w dobieranie par (proponuję te same przyprawy, jak w poprzedniej opcji).
Aromatycznej zabawy!
Kraina różnorodnych smaków
Możesz do tego przeznaczyć słoiczki, pojemniki po jogurcie lub inne pojemniki. Będzie też potrzebna woda przegotowana, cytryna, miód (lub cukier), sól oraz 3 czyste łyżeczki.
Na początek nalej wody do trzech pojemników i dodaj do każdego po kolei: cytrynę, miód (lub cukier) i do ostatniego sól. Teraz powiedz dziecku, żeby kolejno próbowało i nazywało smaki.
Następnie użyj dwóch pojemników i zrób dwa smaki jeden kwaśny, drugi kwaśniejszy lub słodki i słodszy. Najpierw sam popróbuj i wskaż kwaśniejszy (lub słodszy), a potem poproś, aby dziecko zrobiło to samo.
Na koniec zrób 3 pary smaków i pobaw się z dzieckiem w dobieranie par.
Smakowitej zabawy!
Podsumowanie
Podsumowując obie aktywności, zarówno ze smakami, jak i z zapachami można zauważyć, że dzieci bardzo chętnie w nich uczestniczą. Dzieje się tak, ponieważ są to czynności przeniesione z życia realnego. Maria Montessori oparła swoją metodę nie tylko na rozwoju poszczególnych zmysłów, ale też na podsuwaniu dzieciom pomocy używanych przez dorosłych. Zauważyła, że jest to dla nich bardzo atrakcyjne. Zatem czynności te pozwoliły poznać różne smaki spotykane na co dzień, jak też zapachy ziół używanych w kuchni. Jest to więc nauka życia praktycznego. Daje dzieciom możliwość zastosowania umiejętności, które nabyły np. do pomocy rodzicom w przygotowywaniu potraw. Ale przede wszystkim stwarza możliwość kreatywnego używania zmysłów smaku i węchu.