Tęcza w szklance

Podczas tego eksperymentu dziecko będzie rozwijać motorykę małą, poszerzać swoją wiedzę o otaczającym nas świecie i ćwiczyć uważność oraz cierpliwość.

Potrzebne materiały:

  • 6 szklanek
  • ciepła woda
  • cukier
  • łyżeczka
  • barwniki spożywcze (można je kupić w dużym markecie)
  • strzykawka lub pipeta (dostępne w każdej aptece)
  • cierpliwość

Zachęć dziecko by ustawiło pięć szklanek w rzędzie. Szóstą postawcie na razie obok, w tym momencie nie będzie nam jeszcze potrzebna. Poproś aby do pierwszej szklanki dodało dwie łyżeczki cukru, do drugiej trzy, do trzeciej cztery, do czwartej pięć, a do ostatniej sześć.

Teraz wlejcie taką samą ilość wody do wszystkich szklanek (ok. 20 ml – możecie odmierzyć za pomocą strzykawki).

Następnie za pomocą łyżeczki wymieszajcie wodę z cukrem (zależy nam na tym aby cukier się rozpuścił).

Gdy już to zrobicie czas na barwienie osłodzonej wody. Do tego celu najlepiej użyć barwników spożywczych, które możecie kupić w dużym markecie (najczęściej są na dziale z galaretkami, ozdobami do ciast itp.).

Pozwól aby dziecko z dostępnych kolorów wybrało pięć. Następnie dodajcie odrobinę barwnika (bardzo mocno barwi) do wody z cukrem. Ta część wzbudza zazwyczaj w dzieciach dużo radości. Obserwacja tego, co się dzieje się w szklance, jest dla dzieci niezwykle atrakcyjne (zresztą dla dorosłych również).

Po zabarwieniu wody czas na eksperyment.

Do szóstej szklanki będziemy wlewać wodę zaczynając od tej z największą ilością cukru (ostatnią dodamy wodę z najmniejszą ilością cukru). Aby eksperyment się udał należy przelewać wodę powoli, najlepiej za pomocą pipety lub strzykawki. Kolejne warstwy dolewamy po boku tuż nad powierzchnią poprzedniej warstwy. Zachęć dziecko do obserwowania tego, co się dzieje w szklance.

Po zakończeniu eksperymentu możesz porozmawiać z dzieckiem, o tym, czego dzisiaj doświadczyło, co mu się najbardziej podobało. Jeśli macie ochotę na powtórzenie eksperymentu z większą liczbą kolorów to przygotujcie kolejne szklanki i bawcie się dobrze.

Przy okazji możecie porozmawiać z dzieckiem o tym dlaczego kolejne warstwy się ze sobą nie pomieszały. Wysoce prawdopodobne, że młody człowiek zada Wam takie pytanie.

Szukanie skarbów ukrytych w piasku

Podczas tej aktywności dziecko będzie doskonalić zmysł dotyku i rozwijać swoją cierpliwość oraz uważność.

Potrzebne materiały:

  • miska lub pojemnik
  • kasza manna
  • sitko
  • skarby: bursztyny, muszle różnej wielkości, rozgwiazdy, figurki zwierząt morskich lub inne jakie posiadasz w domu, a wiesz, że będą atrakcyjne dla dzieci (mogą być też cekiny, makaron itp.).
  • pojemnik lub tacka na skarby
  • cierpliwość

Ukryj w misce skarby. Zachęć dziecko by wzięło sitko i zanurzyło je w kaszę manną.

Poproś by dziecko cierpliwie przesiewało kaszę, a znalezione przedmioty przełożyło do przygotowanego pojemnika na skarby.

Niektóre dzieci wolą poszukiwać ukrytych skarbów za pomocą dłoni. Pozwól dziecku zdecydować, niech wybierze odpowiednią dla siebie technikę.

Jestem bardzo ciekawa jakie skarby znalazły się w Waszym pojemniku?

Czas wakacji może być świetną okazją do poszukiwania małych, atrakcyjnych dla dziecka przedmiotów, które będziesz mógł ukryć w kaszy mannej następnym razem (warto często zmieniać ukryte przedmioty tak, aby podtrzymywać zainteresowanie dziecka tą aktywnością).