Wakacyjne zabawy pełne piasku, błota i kamieni

Tym razem zrobimy wakacyjne zabawy pełne piasku, kamieni i błota. Zachęcamy by te działania realizować w plenerze, gdzie dziecko może spokojnie zaszaleć i pobrudzić się. Nasze inspiracje będą dla dzieci dobrą zabawą, odpoczynkiem, a jednocześnie będą wspierały szereg umiejętności: zręczność, motorykę małą, uważność i precyzję ruchu. Zaczynamy!

Tworzenie bezludnej wyspy

Rodzic może zacząć od wspólnej wizualizacji i wyobrażenia sobie bezludnej wyspy. Tu przykładowe wprowadzenie w takie wyobrażenie:

„A więc zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie, że lecicie samolotem… Macie na sobie specjalne kombinezony i plecaki ze spadochronami. Lecicie, lecicie, znajdujecie się nad oceanem, pod wami jest tylko woda. Lecicie dalej. I nagle widzicie wyspę. Zobaczcie, jak ona wygląda z góry, przyjrzyjcie się jej, jaki ma kształt, jakie ma kolory, jak wygląda wasza wyspa z lotu ptaka? Jesteście coraz bliżej wyspy, decydujecie się na skok ze spadochronem, skaczecie, rozkładacie spadochron i powoli, powoli, zbliżacie się do waszej wyspy… Lecąc ze spadochronem, przyjrzyjcie się swojej wyspie…

Jak się zmienia? Jaki ma kształt? Czy może dostrzegacie nowe rzeczy…? Przypatrzcie się jej… i w końcu lądujcie.

Jesteście już na miejscu. Ściągacie plecak ze spadochronem i idziecie na pierwszą przechadzkę po waszej wyspie… Zobaczcie, jak ona wygląda? Co widzicie? Jak wygląda przyroda? Czy widzicie jakieś rośliny? Co jeszcze dostrzegacie? Rozejrzyjcie się. Popatrzcie ostatni raz… Powoli wracamy do naszej sali…

Tworzymy swoją WYSPĘ

Potrzebne materiały:

— recyklingowe: skrawki materiałów o różnej strukturze i kolorystyce, sznurki, zużyte słomki;

— materiały plastyczne: tektury, plastelina,  kolorowe bibuły i krepiny, nożyczki, nożyki, magiczne kleje, taśmy bezbarwne, budowlane i dwustronne, sznurki różnokolorowe, zszywacze i zszywki.

– sensoryczne: piasek, kamyki, wykałaczki;

Zapraszamy dziecko do wycięcia w tekturze kształtu swojej wyspy, a następnie zabieramy się za jej konstruowanie. Warto zaplanować na swojej wyspie jakieś drzewa, hamak, łódkę, piaszczystą plażę, a także wszystkie elementy, które chciałbyś na takiej wyspie mieć. Nie zapomnij ulepić siebie.

Układanie roślinnej mandali

Poszukajcie w Waszym otoczeniu przeróżnych elementów, które przyciągną Waszą uwagę. Zachęcamy by wybrać się na spacer w celu poszukania: kamyków, roślin, piórek, żołędzi, kasztanów, szyszek, płatków kwiatów. Kiedy już to wszystko zbierzecie, to posegregujcie je sobie i rozłóżcie na podłodze.

Następnie zachęcam Was byście ułożyli Waszą mandalę, która będzie miała kolisty kształt. Układa się ją od środka do zewnątrz. Mandala składa się z różnych wzorów, a w naszym przypadków z różnych elementów świata przyrody.

Mandalę możecie układać na dużej chuście, kocu, chodniku, ściętym drzewie, bądź dużej kartce papieru. To jest zawsze piękny proces.

Układając mandalę możecie wspomnieć o sztuce efemerycznej-ulotnej, w której ważny jest proces, a efekt końcowy widzimy tylko przez chwilę, ponieważ możemy zdemontować naszą pracę i zacząć ją od początku.

Potrawy z błota, roślin i patyków

Tym razem zachęcamy Was by zrobić letnią, plenerową kuchnię do zabawy. Jako rodzic będziesz pomocny w przygotowaniu np. drewnianej skrzynki jako piekarnika, starych garnków, misek, kubków. Warto przygotować dziecku wodę w konewce do robienia błotnych dań, bądź trochę żwiru. Reszta właściwie zależy już od dziecka i jego kreatywności.

Dzieci w takiej plenerowej kuchni potrafią wymyślać swoje potrawy godzinami, patyczki stają się makaronem spagetii, można upiec błotny tort, bądź zrobić lemoniadę z wody i pokrzywy.

Przesypywanie i przesiewanie

Potrzebne materiały: piasek, miska, drobiazgi typu: kamyki, koraliki, małe muszle, sitko.

Zachęcamy by całe działanie przeprowadziło dziecko, jedynie z Waszą drobną pomocą. Chyba, że macie ochotę bawić się razem z dzieckiem, to możecie wykonywać je wspólnie.

Najpierw do miski nasypcie dużo piasku. Idealny byłby piasek morski, ponieważ jest bardzo miałki i przyjemny w dotyku. Jeśli jednak nie wybieracie się nad morze, to wystarczy piasek, który można znaleźć w każdej piaskownicy, bądź nad brzegiem jeziora czy rzeki.

Następnie zachęćcie dzieci by w tym piasku poukrywało różne drobne skarby, bądź sami głęboko powtykajcie kamyki, muszelki, święcące drobiazgi. Następnie poproście dziecko by spróbowało po kolei, za pomocą małego sitka, bądź zaparzaczki do herbaty wydobyć te drobiazgi i ułożyć je w miseczce.

Jest to dobre ćwiczenie na usprawnianie ręki, precyzję ruchu, koncentrację i uwagę.

Dobrej zabawy!