Jednym z działań pedagogiki Montessori jest zachęcanie dzieci do obserwacji środowiska naturalnego, poznawania zachodzących w nim naturalnych procesów, a także zgłębianie wiedzy o mieszkańcach Planety Ziemi. Dzisiejszy temat, który chcemy wam przedstawić, związany jest z potrzebą uświadamiania dzieciom zależności pomiędzy stanem i kondycją naszej planety, a działalnością człowieka, która może wspierać lub ją niszczyć.
Jak dla rozwoju fizycznego niezbędne jest umożliwienie dziecku kontaktu z życiodajnymi siłami natury, tak dla jego rozwoju psychicznego potrzebny jest kontakt duszy z wszelkim stworzeniem. W ten sposób może ono gromadzić skarb bezpośrednio poprzez badanie sił natury (…) przez inteligentne badanie i kontemplację natury.
The Montessori Method
Cele edukacyjne proponowanych poniżej aktywności, to umożliwienie nabywania doświadczeń, w których dziecko staje się wrażliwym i uważnym obserwatorem, ucząc się odpowiedzialności za otaczający go świat.
Pokażemy wam, jak zadbać o pożyteczne i jedne z najciężej pracujących owadów – pszczoły. Na pewno chociaż raz, każdy z nas słyszał, że jeśli wyginą pszczoły, nie przeżyje również człowiek. To od nich zależy, czy ludzie będą mieli co jeść. Wzrost roślin, będących pożywieniem zarówno dla zwierząt jak i ludzi, jest możliwy właśnie dzięki ich codziennej pracy.
Pszczoła Murarka
Każdy z nas oczywiście zna te małe kosmate stworzonka w czarno-żółte pasy. Każdy wie, że pszczoły wytwarzają miód. Czy każdy wie, że istnieją pszczoły, które nie produkują miodu, nie mieszkają w ulach, nie tworzą społeczności, nie mają królowej, są bardzo przyjazne dla człowieka, a jednocześnie pełnią bardzo ważną rolę w naszym ekosystemie?
Są to dzikie pszczoły murarki, których nazwa pochodzi od sposobu budowania gniazd. Zachęcamy Was do obejrzenia filmu o ich życiu i zwyczajach, w którym trochę Wam o nich opowiem oraz przedstawię mojego tatę – człowieka, który łączy pasję i zamiłowanie do uprawy roślin z hodowlą tych pożytecznych owadów.
Czas na twórcze działanie – budujemy domek dla pszczół!
Zachęcamy Was do samodzielnego wykonania domku dla pszczół murarek z masy solnej i rurek po ręcznikach papierowych.
Potrzebne materiały:
Masa solna/ nasza zaprawa murarska:
– 1 szklanka mąki
– 1 szklanka soli drobnoziarnistej
– 0,5 szklanki wody
– miska do rozrobienia masy
Materiały na domek dla larwy:
– 2 tuby po ręcznikach papierowych lub 3 rolki po papierze toaletowym
– nożyczki
– 10 sztuk makaronu rurki (penne)
Do dzieła!
Zanim przejdziecie do aktywności obejrzyjcie film, w którym zobaczycie, jak krok po kroku wykonać „zaprawę murarską” na wypełnienie domku dla larw pszczoły oraz jak umieścić ją w poszczególnych tubach, w których „zamieszka” larwa.
Po zakończeniu aktywności możecie pozostawić domki do wyschnięcia masy solnej i zaobserwować, w jakim czasie robi się twarda. Można również pomalować gotowe tuby.
Podsumowanie:
Jeśli Dziecko zaciekawiło się tematem pszczół, możecie wspólnie poszukać książek o tych pożytecznych owadach. My polecamy książkę z serii „Niezwykła Planeta” – Pszczoły. Seria łączy w sobie różne dziedziny, takie jak kultura, historia, sztuka, rzemiosło oraz nauka, pomagając dzieciom poznać świat natury przez zbieranie informacji, własną twórczość i odkrywanie tajemnic, zachęca dzieci do poznawania świata, który nas otacza i dbania o niego.
Możecie tez wspólnie zastanowić się nad rolą hodowców pszczół, czytając ten tekst: https://ikol.pl/lokalizator-gps/pl/dlaczego-pszczoly-sa-dla-nas-takie-wazne.html